Arizona program -avagy Lehetőség a konfliktusok kezelésére tanórán
Az iskolai nevelési, fegyelmezési problémák egyre súlyosabb képet mutatnak. Ezek “kezelése” nagy kihívást jelent iskolánk nevelőtestületének is. Új megoldási módokat keresve találtunk rá az Arizona – programra.
Az Arizona-programot egy amerikai pszichológus dolgozta ki. Magyarországon a pápai Weöres Sándor Általános Iskola vezette be először. Az ő általuk publikált anyag adott kiinduló pontot a program iskolánkban való bevezetéséhez.
A szeptemberi szülői értekezleteken az osztályfőnökök anonim kérdőívek segítségével mérték fel a szülők véleményét a programról. Örömmel tapasztaltuk, hogy a szülők 92%-a teljes mértékben egyetért a program bevezetésével (6,8% részben értett egyet, 1,2% nem értett egyet).
A program célja, hogy kialakítsuk a tanulókban a felelősségteljes gondolkodást. 3 szabály létezik.
1. Minden tanulónak joga van a zavartalan tanuláshoz.
2. Minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz.
3. Mások jogait mindig tiszteletben tartom.
Amelyik tanuló vét a szabályok ellen, magatartásával zavarja az órai munkát, annak az osztálytermet el kell hagynia, és egy erre kialakított helyiségben, az Arizona-szobában, felügyelet mellett szembesülnie kell szabálysértésével. A tréning – szobában egy pedagógus várja a tanulót. Itt a diák írásban beszámol a fegyelmezetlenség okairól és lehetséges következményeiről, ill. a változtatás módjáról. Segítséget is kérhet a helyzet megoldására. Ez alapján dől el, hogy folytathatja -e az órát. A lényeg tehát a segítségnyújtás és a felelősségteljes gondolkodás, az önkontroll kialakítása.
A tapasztalatokat nevelőtestületünk rendszeresen összegzi, s megbeszéli a továbblépés módjait.
Fejérné Juhász Mónika